Jazzpher goes politricks

Stellan Skarsgård i Kungsan

Ett intressant tal, dock håller jag inte med om utförsäljningen av statliga företag. Men visst, vård, skola och omsorg ska vara lika för alla. Men våra stora företag flyttar ju tillverkning etc utomlands för att vi har så höga skatter. Det går att dra in pengar till staten på andra sätt än att höja skatten.

Hade jag bott i Sthlm hade jag nog röstat rödgrönt i kommunen. Det kanske jag gör i kommunvalet i Gbg, men till riksdagen vacklar jag. Sossarna och Moderaterna är ju närmare varandra än någonsin, det är samarbetspartierna som skiljer sig desto mer.

VP har en del bra idéer men jag tror de inte skulle fungera i praktiken. Jag gillar Lars Ohly som person, men han framstår som en flummig politiker.

MP gillar jag, förutom att de vill höja bensinskatten när det inte finns tillräckligt bra kommunikationer för de som är beroende av fossila bränslen. Men de vill vara med i EU nu eller hur var det?

FP har varit lite av ett mittenparti som osäkra väljare som jag valt. Men sen Jan Björklund tillträdde har det skett grejer. Skolan behövs verkligen rustas upp, på alla sätt. Men jag tror det är för sent med uppstramningen som de håller på med. Det var stökigt när jag gick i grundskolan för 10 år sen. Inget pratade om ordning och uppförande som något viktigt förutom på kvartssamtalen.

Det var i lumpen jag fick erfara det. Där det var en stor del av ens slutbetyg. Där fick man lära sig disciplin. Det kan tyckas gammalmodigt, och många delar av lumpen är gammalmodigt för oss som växt upp under 80-90-talet.

Men, det är inte fel att ha ett betyg i ordning och uppförande. Då kanske fler strävar efter att verkligen sköta sig och fokusera på studierna. Detta bör dock enbart gälla högstadiet, som förberedelse på gymnasiet/vuxenlivet. Grundskolan är ju trots allt obligatorisk. På gymnasiet handlar det om att ta eget ansvar och välja själv vad du vill göra och lägga kraft på.

C
är väl de enda som bryr sig om landsbygden, samt att de är ett miljöparti. Men jag är för kärnkraft (som FP) tills alternativa och effektiva energialternativ kommer.

KD är lite både och, de ska vara för jämställdhet och så, men inte för likakönade tydligen? Det är ju inte ett radikalt kristet parti men vissa värderingar grundar ju sig i de mindre bra sakerna som kyrkan står för.

PP hade jag kunnat tänka mig att rösta på om jag vetat mer om deras övriga frågor, jag är helt med dom i upphovsrättsfrågan och skyddandet av individen. Men sen då?

SD är väldigt luriga, visst deras främsta fråga är att stoppa invandringen men de försöker framstå som ett vanligt parti. Skulle de komma in i riksdagen kommer de säkert inte vara så välfriserade som de försöker framstå nu. Skulle aldrig rösta på dom i alla fall!

FI är också ett intressant parti med viktiga frågor som jämställdhet i samhället. Dock är de lite för radikala emellanåt och det sticker i ögonen på många vilket gör att de inte kommer få tillräckligt med röster. Men de behövs verkligen i det här samhället.

Sådär, lite av mina egna tankar kring en del av partierna. Jag återkommer kanske om S och M (inte S&M alltså) om någon vill diskutera om dom. Jag tog även inte upp integrationspolitiken, men det är ju nåt som S misslyckats med fatalt i alla år.

Peace!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0